Saturday, September 14, 2013

گار ماشین





Tehran's Darvazeh Mashin-Doodi. Circa 1900-1925 Mashin Doodi (the fuming machine ) in Rhagae (Shahre-rey) Metro Machine Dudi was the name given by ordinary people of old Tehran to the firs railroad of Iran (between Tehran and Shahr-e Rey). They had given it such a name because of the steam and fume coming out of Its train’s exhaust-pipe. This railroad was built in 1883AD, the concession of which was given by Nassereddin Shah Qajar to a French engineer named Boital, who was the representative of a Belgian company. In fact, Machine Dudi can be considered as the first tramway of Tehran. Machine Dudi had two stations. The starting point of this line was near Darvazeh Khorasan Street (now Qiyam Square and Kosar Park) and it ended in front of the entrance gate of the shrine of Abdolazim Hasani in Shahr-e Rey. People had named the stations of this railroad as "Gar", which is the French word for station.



گار ماشین نام محله‌ای در جنوب تهران دورهٔ ناصری بود که ایستگاه ماشین دودی موسوم به گار ماشین در آن قرار داشت. گار (gare)‏ واژه‌ای فرانسوی به معنای ایستگاه می‌باشد. امتیاز احداث اولین خط آهن ایران که تهران را به شاه‌عبدالعظیم در شهر ری متصل می‌نمود را مهندسی فرانسوی به نام موسیو بواتال در دسامبر ۱۸۸۶ از ناصرالدین شاه قاجار گرفت. دلیل او برای احداث خط آهن در این مسیر وجود تعداد بسیار زیاد زواری بود که سالانه به زیارت حرم شاه‌عبدالعظیم می‌رفتند. این خط آهن از نزدیکی دروازه خراسان (میدان قیام امروزی) شروع می‌شد و در نزدیکی بقعهٔ شاه عبدالعظیم در شهر ری به پایان می‌رسید. از آنجا که دارالخلافه تهران در آن زمان این وسیله را که دود زیادی تولید می‌کرد به جای ترن، ماشین دودی می‌نامید، ایستگاهش نیز به گار ماشین شناخته شد. ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند. ماشین دودی را می‌توان در اصل نخستین خط تراموای تهران دانست. ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. در آغاز هر بار به هنگام راه افتاده قطار، بچه‌ها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی می‌زدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

No comments:

امتیاز بدهید