Monday, June 9, 2014

این تصویر متعلق به یک کاروان حج ، تقریباً حدود 150 سال پیش است

‏این تصویر متعلق به یک کاروان حج ، تقریباً حدود 150 سال پیش است . می توانید همین تصویر را 1250 سال دیگر هم عقب تر ببرید تا تصوری از دوران پیامبر و تکنولوژی موجود در آن زمان بدست آورید .
قصد تحقیر ندارم اما سوالم این است : چرا دینداران می توانند فکر کنند که این انسانها می توانستند درست تر و علمی تر از ما بیندیشند ؟ 
چرا تعالیم آنها می توانسته از تعالیم قرن بیست و یکم مترقی تر باشد ؟
چرا نمی توانند بیندیشند همچنان که انسان در تمامی جنبه های علوم ، نظیر تکنولوژی و مهندسی و فیزیک و شیمی و ریاضی و زیست شناسی و زمین شناسی و نجوم و پزشکی و حقوق توانسته پیشرفت کند ، می توانسته در زمینه های علوم عقلانی از قبیل فلسفه و منطق و علوم انسانی و سیاسی و جامعه شناسی و روانشناسی نیز پیشرفت کند ؟
چرا در عصری که لاجرم به پذیرش تکنولوژی شده اند کماکان فکر می کنند باید پایبند به تعالیم و تفکرات هزاران سال قبل باشیم ؟
آیا یک بار از خود سوال نمی کنند انسانی که از درون غارها بیرون آمده و اکنون در برجها می تواند زندگی کند ، حق ندارد تعالیم و تفکرات عصر غارنشینی را زیر سوال ببرد ؟
نمی شود که از پشت سر نرگس و از جلو چنگیز باشیم ! ... اگر پیشرفت علوم را قبول داریم و به خود اجازه استفاده از تکنولوژی را می دهیم ، باید قبول کنیم که علوم عقلانی نیز پیشرفت کرده و دانشمندان مدتهاست صحت تعالیم دینی را رد کرده اند . اما اگر پیشرفت علوم را قبول نداریم ، باید برویم درچادرها زندگی کرده و شیر بز بنوشیم و حق نداریم از تکنولوژی قرن و بیست و یکم نیز استفاده کنیم ...‏

No comments:

امتیاز بدهید