Tuesday, November 19, 2013

شمسی فضل: هیچگاه از صدایم استفاده تجاری نکردم

شمسی فضل: هیچگاه از صدایم استفاده تجاری نکردم
شمسی فضل الهی بازیگر تئاتر و سینما و دوبلور پیشکسوت گفت: بسیار خوشحالم که در نمایش «دایی وانیا» ایفای نقش می کنم.

در این اثر نمایشی شاهد هستیم که شخصیت ها در ابعاد مختلفی تصویر می شوند و این هنر چخوف است چون انسانها چند وجهی آفریده شده اند و در طول زندگی شان نقش های متفاوتی را ایفا می کنند. اکبر زنجانپور نیز در به تصویر کشیدن شخصیت های آثار چخوف مهارت خاصی دارد.
این صداپیشه عرصه دوبلاژ درباره کم کاری اش در عرصه تئاتر گفت: تئاتر کار کردن، کار آسانی نیست چون هنرمند باید وقت و انرژی و بودجه در اختیار داشته باشد تا بتواند به فعالیت صرف در تئاتر بپردازد اما متاسفانه به نظر می رسد این روزها تئاتر دارد از سر سیری به اطرافیانش نگاه می کند و انگار هنرمندان باید رایگان در تئاتر به فعالیت بپردازند. متاسفانه این روزها تئاتر شهر به مکانی برای کارآموزی کم تجربه ها تبدیل شده است. وقتی تماشاگر برای دیدن نمایش در سالنی حرفه ای بلیت می خرد انتظار دارد که اهالی تئاتر هم یک کار حرفه ای به آنها ارائه دهند. بازیگر، کارگردان و متن یک اثر هنری باید حتما حرفه ای و فروش بلیت نیز در مقابل ارائه یک کارِ کامل باشد. اگر نیاز به سالن هایی است که بچه ها بعد از فارغ التحصیلی در آنجا کارآموزی کنند باید کار دیگری کرد اما تئاترشهر مکان اجرای نمایش های حرفه ای است.
این هنرمند ادامه داد: این حرفه هم آدم را از بین می برد و هم سرپا نگه می دارد و به او انرژی می دهد. نداشتنش مثل چیزی گم کردن است اما معنی اش این نیست که باید مجانی تئاتر کار کنیم. افرادی که در تئاتر فعالیت می کنند همگی مهم هستند، ممکن است به نظر برسد برخی از افراد که در پشت صحنه فعالیت می کنند کارهای کوچکی انجام می دهند اما اینها رگ های تئاتر هستند ما به همه این رگ و پی و بدن نیازمندیم.
این طلبکاری را نمی دانم از کدام نهاد باید داشته باشم. یادمان باشد در تئاتر اتفاق های مهمی رخ می دهد که روی سینما هم تاثیر می گذارد چون هنر نمایش سلیقه ها را ارتقا می دهد. وقتی بازیگرانی خوب تربیت شدند جذب سینما و تلویزیون هم می شوند. ما باید برای بالابردن ذائقه مخاطبان تلاش کنیم.
فضل الهی متذکر شد: بچه های ما به سختی خودشان را در تئاتر نگه می دارند من هم در حد خودم تلاش می کنم حضوری هرچند اندک در تئاتر داشته باشم چون رفت و آمد برایم سخت است و با این بودجه های اندک نمی توانم همه تمرکزم را روی تئاتر بگذارم. امثال من بلد نیستند به کارشان جنبه تجارتی بدهند و اصلا این کار هم درست نیست. مثلا من به واسطه انیمیشن هایی که دوبله کردم و صدای شناخته شده ای که دارم می توانستم کارهای تجاری زیادی انجام دهم و از صدایم استفاده کنم اما هیچ گاه این کار را نکردم.

No comments:

امتیاز بدهید