Sunday, April 13, 2014

اوّلین دورهٔ جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۱ در تهران برگزار گردید

Photo: ‎خاتمی در نخستین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۱

اوّلین دورهٔ جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۱ در تهران برگزار گردید. زمان برگزاری جشنواره اول، مقارن با جنگ ایران و عراق و فضای پس از انقلاب ۵۷ بود. نگاهی به اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه آماتور، حال و هوای زمان برگزاری جشنواره را بازگو می‌کند. این دوره فقط شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفه‌ای، به صورت غیر رقابتی برگزار شد. حاجی واشنگتن، خط قرمز، مرگ یزدگرد، اشباح و سفیر از دسته فیلم‌های مهم این دوره بودند.

جشنواره فیلم فجر توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
جشنواره تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانهٔ سینمای ایران می‌پرداخت. از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای کشورهای دیگر می‌پردازد. در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت‌ کنندگان برای کسب جایزهٔ مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره می باشند. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش های سینمای ایران اضافه شده‌ است. در ابتدای جشنواره آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رای مردم داده می شود.
تاکنون سی و دو دوره از این جشنواره برگزار شده است که آخرین آن در سال ۱۳۹۲ بود.

آمار جالب برندگان جایزه سیمرغ:
- پرویز پرستویی اولین جوانی بود که جایزه گرفت. او در ۲۸ سالگی به خاطر بازی در فیلم "دیار عاشقان" از دومین جشنواره فیلم فجردر سال۱۳۶۲ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم گرفت.
- گلشیفته فراهانی جوانترین بازیگری است که سیمرغ گرفته او در ۱۴ سالگی به خاطر بازی در فیلم درخت گلابی سیمرغ شانزدهمین جشنواره فیلم فجر را در سال ۱۳۷۶ رادر بخش بین‌الملل گرفت.
- رقیه چهره آزاد در ۸۱ سالگی برای بازی در فیلم "مادر" سیمرغ گرفت و مسن‌ترین برنده این جایزه‌ است.
- مهدی اسدی در ۱۲ سالگی دیپلم افتخار را برای بازی در فیلم "بهار" گرفت تا در دورهٔ چهارم ۱۳۶۴ جوانترین بازیگری باشد که تا کنون روی سن رفته‌است.
- جوانترین بازیگری که سیمرغ نقش اول را گرفته حسین عابدینی است. او به خاطر بازی در فیلم "باران" در ۲۰ سالگی سیمرغ دوره نوزدهم ۱۳۷۹ را گرفت. بهرام رادان با گرفتن سیمرغ دوره بیست و دوم ۱۳۸۲ برای فیلم شمعی در باد دوم است.
- جوانترین بازیگر زنی که سیمرغ بازیگر اول را گرفته ترانه علیدوستی است. او در ۱۸ سالگی برای بازی در فیلم "من ترانه ۱۵ سال دارم" سیمرغ دوره بیستم ۱۳۸۰ را گرفت. باران کوثری در ۲۱ سالگی در دوره بیست و پنجم ۱۳۸۵، میترا حجار در ۲۳ سالگی در دوره هجدهم ۱۳۷۶، رویا نونهالی در ۲۴ سالگی در دوره هفتم ۱۳۶۷ و مینا لاکانی در ۲۵ سالگی در دوره سیزدهم ۱۳۷۳ در رده‌های بعدی قرا دارند.‎

No comments:

امتیاز بدهید