Tuesday, September 24, 2013

سپاس‌گزاري از انوشيروان روحاني



سپاس‌گزاري از انوشيروان روحاني



نخستين آهنگم را در شش سالگي ساختم.

آهنگ "تولدت مبارك" بهترين ساخته من است.

من نه تنها توقعي از مردم ندارم، بلكه ممنون‌شان هستم
كه به ساخته‌هايم گوش مي‌دهند.


سلام

انوشيروان روحاني از جمله كساني است كه به خاطر آهنگ‌هاي نوستالژيك زيبايي كه از خودش به يادگار گذاشته، حق بزرگي به گردن مردم ايران دارد. اما آنچه كه به كار ما مربوط مي‌شود، دو تا از ساخته‌هاي ايشان است كه حس نوستالژيك شديدي را در آدم بيدار مي‌كند. اول، آهنگ "تولدت مبارك" با صداي بلا الوندي كه نياز به توضيح ندارد و توي رگ و خون ما ايراني‌هاست و دوم، آهنگ بسيار زيبا و خاطره‌انگيزي است كه براي ورزش صبحگاهي مدارس ساخته بود. هر بار كه اين آهنگ را مي‌شنوم بي رودربايستي اشك توي چشمانم جمع مي‌شود. مدت زمان آهنگ حدود هشت دقيقه است و هر 15 يا 20 ثانيه مخصوص حركت نرمشي خاصي است كه با صداي كشيده سوت از قسمت قبلي جدا مي‌شود. بعضي قسمت‌ها هم براي حركت درجا و نفس‌گيري ساخته شده. صبح اول وقت كه توي حياط مدرسه صف مي‌بستيم، بعد از قرائت قرآن و سرود و همزمان مراسم پرچم و نيايش، در همون حالي كه كيف‌هایمان كنارمان بود، آهنگ از بلندگو پخش مي‌شد و با نگاه به معلم ورزش مدرسه كه بالای سکو حركات را انجام مي‌داد، ورزش صبحگاهي را شروع مي‌كرديم.
اين برنامه قرار بود در كل كشور همگاني شود، يعني سر ساعت مثلا هفت و نيم اين آهنگ از تمام بلندگوهاي سطح شهر و تاكسي‌ها و اتومبيل‌هاي شخصي پخش شود و مردم توي پارك‌ها و حتا كنار پياده‌روها حركات نرمشي را انجام دهند. مدت كوتاهي هم با تبليغات فراوان سعي كردند فرهنگ‌سازي كنند كه خورد به حوادث سال 57 و همه چيز تعطيل شد. ولي ما توي مدرسه دو سه سال بود كه برنامه را انجام مي‌داديم.
اين‌ها را گفتم كه هم يادآوري و تجديد خاطره‌اي باشد براي هم‌دوره‌اي‌هاي خودمان و هم اطلاعاتي باشد براي نسل هاي بعدي. در ضمن، اداي دين كوچكي هم هست به قدر وسعم به آهنگساز بزرگ كشورمان، انوشيروان روحاني.




آهنگ تولدت مبارك
(اين آهنگ را من چند سال پيش در يكي از فروم‌ها گذاشته بودم و
تا به حال بیش از ده هزار بار دانلود شده.)


آهنگ ورزش صبحگاهي


تصوير گفتگو با انوشيروان روحاني در يكي از نشريات سال 1350

(با تشكر از دو دوست ناپيدا به نام‌هاي مستعار همينه و اولد علي!)

No comments:

امتیاز بدهید