Tuesday, September 24, 2013

تپل مپلي (H. R Pufnstuf)

تپل مپلي (H. R Pufnstuf)



سلام
يكي از دوستان در بخش نظرات نشاني‌هاي يكي از سريال‌هاي خارجي برنامه كودك تلويزيون قبل از انقلاب رو داده بود و گفته بود كه نام سريال رو يادش نيست. من هم با نشاني‌هايي كه ايشون داده بود گفتم كه نام سريال توي ايران تُپل مُپُلي بود و سعي مي‌كنم پيداش كنم. سرانجام جستجوها نتيجه داد و نام اصلي سريال رو پيدا كردم ...!
 

تپل مپلي (H. R Pufnstuf)



سريال امريكايي H. R Pufnstuf رو برادران Sid & Marty Kroft در سال 1969 براي رده سني كودك و نوجوان ساختند و از همان سال هم با موفقيت فراوان در برنامه ويژه شنبه صبح‌هاي شبكه تلويزيوني NBC به نمايش درآمد.
زمينه اصلي داستان به اين صورت است كه پسربچه 11 ساله‌اي به اسم جيمي ني‌لبكي دارد كه سحرآميز است، يعني جان دارد و حرف مي‌زند، و جادوگر بدجنسي هم به نام ويچي‌پو (Witchiepoo) مي‌خواهد هرطور شده ني‌ليك را از چنگ او درآورد. تا اين‌كه جيمي موقع گشت و گذار كنار دريا به قايق عجيبي برمي‌خورد و بدون اين‌كه بداند قايق را همان جادوگر بدجنس سر راه او گذاشته، سوار مي‌شود و راه مي‌افتد. در بين راه ويچي‌پو قايق را غرق مي‌كند ولي ساكنان عجيب و غريب جزيره‌اي به نام Living Island كه همه چيز در آن زنده است و مثلا درخت‌ها حرف مي‌زنند و قورباغه‌ها آواز مي‌خوانند، به اتفاق شهردار جزيره كه اژدهاي آرام و مهرباني است به نام H. R Pufnstuf، همان تُپل مُپُلي، جيمي و ني‌لبك سحر‌آميز او را كه اسمش Freddy است، نجات مي‌دهند. از قضا، غاري كه همين شهردار در آن زندگي مي‌كند تنها مكاني است كه جادوهاي Witchiepoo در آن بي‌اثر است!

اين را هم بگويم كه برادران كرافت متهم هستند به اين‌كه در زمان ساخت اين سريال و يكي-دو سريال ديگر به‌شدت متاثر از مواد مخدر، به‌ويژه ماري‌جوانا، بوده‌اند و اين موضوع در ساخت فضايي تا اين اندازه تخيلي و فانتزي و حتي انتخاب نام مجموعه و شباهت ظاهري شخصيت pufnstuf با بدن سبز و موهاي قرمز شبيه جوانه يا غنچه گياه شاهدانه و قسمتي از شعر تيتراژ ابتدايي آن مؤثر بوده است.
در مورد نام مجموعه (H. R. Pufnstuf) هم گفته‌اند كه H.R. مخفف Hand Rolled بوده و Pufnstuf هم كنايه از Puffing stuff يا همان سيگارماري‌جوانا بوده است.
هنوز هم بعد از گذشت 40 سال، در هر مصاحبه يا ميهماني رسمي يا خودماني سوالاتي راجع به شايعات مطرح شده از آنها مي‌پرسند و آنها هم همچنان با زيركي پاسخ منفي مي‌دهند!
اين سريال اوايل دهه پنجاه از تلويزيون خودمان پخش مي‌شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

امتیاز بدهید