Saturday, August 2, 2008

الهه درگذشت و حالا مطلبی به بهانه درگذشت این هنرمند ارزنده

الهه می گوید :

دلکش و مرضیه و من پاسدار موسیقی ایران هستیم ،ولی نمی گذارند !!

چرا گیتی 35 ساله ،شماعی زاده 40 ساله و منوچهر 45 ساله را جزو جوانها بحساب می آورند و مارا جزو پیرها !


در دیداری که با ابهه دست داد ،چهره اش را گرفته و غمگین یافتیم .الهه که ترانه جدیدی بنام « نیایش » از ساخته های مهندس خرم را بتازگی اجرا کرده گفت من بیست سال است آواز می خوانم و عشق به خوانندگی مثل خون در رگهایم جریان دارد پس دوری گزیدن از دنیای موسیقی برایم غم انگیز و غیر ممکن است .اما علت اینکه مدتیست کمتر ترانه تازه ای اجرا کرده ام این است که آهنگسازان خوبی نظیر تجویدی ،یاحقی ،بدیعی ،بدلائلی دلسرد شده اند و فعلا کار آهنگسازی را کنار گذاشته اند . کار اهنگسازان دیگر را هم که می خوانیم یا از شعر آن و یا آهنگ آن ایراد می گیرند و آنرا بایگانی می کنند .بخصوص ترانه مسئله بغرنجی شده ،چون باید در چند کمیته تصویب شود و این کار ،شاعر و اهنگساز را دلسرد می کند و باعث می شود که ترانه و آهنگ تازه کمتر ساخته و پخش شود . کاش لاقل کسانی روی شعر و آهنگ ها
نظر میدادند که موسیقی دان یا شاعر برجسته ای بودند ولی اینطور نیست .عده ای با رد کردن کار آهنگسازان و ترانه سرایان خوب عقده هایشان را خالی می کنند چرا که هرگز خودشان نتوانسته اند کار خوبی در زمینه آهنگسازی یا ترانه سازی ارائه دهند .
مسئله دیگر این است که خوانندگان باصطلاح جوان به قدیمی ها حمله می کنند و آۀنها را پیر و از کار افتاده بحساب می آورند .
ام کلثوم در سن 80 سالگی برای عرب ها یک بت بود .چرا باید دلکش و مرضیه را که هنوز به سن و سال ام گلثوم نرسیده اند باز نشسته بحساب آورد ؟ اصولا در کار هنر مسئله سن و سال مطرح نیست . به عقیده من دلکش هنوز هم اگر دهن باز کند تمام این جوان ها را توی جیبش می گذارد . بنان و قوامی هم همینطور . از سوی دیگر کلمه جوان را دنبال اسم کسانی می گذارند که سنی از آنها گذشته . مثلا گیتی سی و پنج ساله و منوچهر جهل و پنج ساله و شماعی زاده چهل ساله را جزو جوانان هنرمند بحساب می آورند .!واقعا که خنده دار است . اینها و امثال اینها نه تنها جوان نیستند بلکه صدای خوبی هم ندارند . گوگوش و و رامش و لیلا فروهر و گروه خوانندگانی که از لحاظ سن جوان هستند نان شیک پوشی و حرکات خودو تبلیغاتی را که برای آنها می شود میخورند . یادم می آید آنوقت ها وقتی رادیو باز می کردند و مثلا دلکش ترانه ای می خواند و همه می گفتند : به ، به . چه صدای خوبی دارد .اما حالا وقتی مثلا ترانه « من و گنجشک های خونه » را رادیو پخش میکند همه می گویند : به به ،چه شعر قشنگی !
بله خوانندگان قدیمی صدا داشتند و آن چیزی که آن ها را به اوج می رساند صدای خوبشان بود و نه چیزهای دیگر .
مثلا خانم مهستی و هایده که هر کدام شبی 60 هزار تومان درآمد دارند با پول خود آهنگ های خوب را در انحصار خودشان در می آورند . من و مرضیه و دلکش و پوران که درآمد کاباره و درآمد های دیگر نداریم و از جیب می خوریم چطور می توانیم آهنگ و شعر خوب را به قیمت گزاف خریداری کنیم ؟ عده ای می گویند شما هم سابق در میهمانیها می خواندید .ولی مگر چند سال پیش بابت خواندن در میهمانی چقدر بمال پول میدادند ؟
سرانجام الهه در حالیکه بشدت عصبی شده است چند لحظه سکوت می کند و سپس می گوید : فقط دلگرمی من این است که نام مرضیه و دلکش در تاریخ موسیقی ایران خواهد ماند نه نام گیتی و گوگوش و منوچهر و لیلا فروهر و امثال آنها .
وادامه میدهد :
متاسفانه موسیقی سنتی ما دارد از بین میرود .عده ای می گویند ما جاز میخوانیم . موسیقس جاز را لوئی آرمسترانگ و شرلی بیسی اجرا کرده اند . ما ایرانی هستیم و باید اول موسیقی اصیل خودمان را دریابیم و به دنیا معرفی کنیم بعد دنبال خواندن این نوع آهنگ های غریبه برویم . وقتی هنوز تکلیف موسیقی سنتی ما معلوم نشده اصلا حق نداریم این آهنگهای عجیب و غریب را بگوش مردم برسانیم .
در مورد برنامه گلها الهه می گوید : گلها با مرگ پیرنیا مرد و خاموش شد .برنامه گلها سالهاست که دستخوش سکوت و سکون است و این مسئله گاه مرا به گریه می اندازد .چرا که برنامه گلها روزگاری نشان دهنده و رواج دهنده موسیقی و آواز های اصیل ایرانی بود و حالا چیزی بجز پخش ساز سلو و تکرار برنامه های قبلی نیست .سالهای سال باید بگذرد تا امثال تجویدی و یاحقی و بدیعی و دلکش و مرضیه متولد شود .افسوس که قدر این هنرمندان شناخته نشده و اینها بناچار به سکوت و خاموشی پناه برده اند .
الهه انگاه می گوید :
هنر چیزیست که نمی توان آن را با تبلیغ به کسی نسبت داد . ولی می بینیم که عده ای دارند به زور افرادی را بعنوان خواننده به مردم تحمیل می کنند .به زور تبلیغ ،!ما برای حفظ موسیقی اصیل خودمان رسالت و مسئولیتی داریم .بنابراین نشستن و تماشاکردن هرج و مرج عالم موسیقی خیانت به مردم است .مردمی که با شعر و موسیقی بزرگ شده اند و انس گرفته اند .
من با جوان ها مخالف نیستم .مثلا ستار با صدای وسیعی که دارد می تواند آینده خوبی داشته باشد .ولی با یک گل بهار نمی شود .کاش جوان هایی که از چپ و راست آمده اند و خواننده شدند لاقل صدا داشتند .من و دلکش و مرضیه و پوران پاسدار موسیقی اصیل هستیم و متاسفانه عده ای نمی گذارند این پاسداری را انجام دهیم .تا حرف بزنیم می گویند این قدیمی ها چشم دیدن جوان ها را ندارند .آخر کدام جوان ؟ جوانی که با شش تا میکروفن هم نمی تواند صدایی ارائه دهد .

پایان

اطلاعات بانوان / شماره 946 / شهریور 1354

الهه درگذشت و حالا مطلبی به بهانه درگذشت این هنرمند ارزنده

No comments:

امتیاز بدهید