Saturday, August 2, 2008

بحران بی شوهری (۲)


 بحران جهانی ازدواج ( قسمت دوم )
...درکشورهای اروپایی امروزه دیگر به یک زن مجرد به چشم ترحم نمی نگرند .،اما شاید بدلیل آنکه تعدادشان کم است بیشتر جلب توجه کنند .همه در باره آنها کنجکاوند ،همه از خود میپرسند : « چه عامل و دلیل عجیبی آنها را از پذیرفتن مدل سنتی زندگی – یعنی ازدواج – مانع شده است ؟».اگر زن مجرد ،زیبا و شیکپوش باشد و شغل و حرفه خوبی هم داشته باشد ،کنجکاوی در باره او بیشتر می شود و حتی زنان شوهردار به این گروه از زنان مجرد به چشم بدگمانی نگاه می کنند ،چرا که آنها را « رقیب احتمالی » خود میدانند .خوب ،یک زن مجرد که خوشگل و شیک پوش است و شغل و درامد خوبی هم دارد ،همیشه ممکن است یک رقیب باشد .
خانم « رویا » نمونه ای است از این رقبای احتمالی ! او که یک زن 35 ساله مجرد است ونیز هنوز زیباست و شغل و تحصیلات خوبی هم دارد ،با خنده تلخی میگوید « دوستان زن من هنوز هم گاهی از من دعوت می کنند ،اما کی ؟وقتی که شوهرشان در مسافرت باشد ! به من می گویند : بیا امشب با هم شامی بخوریم ...باهم تنها خواهیم بود و میتوانیم راحت گپ بزنیم .البته من از مصاحبت زنها لذت میبرم ،،اما از مصاحبت بامردها هم خوشم می آید !
خانم « ربابه – د » یک زن مجرد پنجاه ساله است اما هنوز هم شادابی و طراوت خویش را حفظ کرده و چهل ساله به نظر می آید . او مدیره داخلی یک بیمارستان بزرگ است و کارش را با شایستگی تمام انجام میدهد .خودش می گوید :« در میان دوستان من ، تنها یک زن و شوهر وجود دارند که هنوز هم مرا به خانه خود دعوت می کنند .آنها تقریبا خانواده دوم من هستند .من در خانه آنها ،دوستان آنان را می بینم که همه زن و شوهرند و میدانم که مرا هم دوست دارند ،اما هرگز یکی از این زوج ها بدین فکر نیفتاده که در مهمانی های خود شبی هم از من دعوت کنند ...،»
بدینسان دیده می شود که نه تنها در جامعه ما ، بلکه حتی در کشورهای بسیار پیشرفته هم ،با وجود همه نطق و خطابه هایی که در مورد آزادی زنان و تساوی حقوق مرد و زن ،ایراد می شود ،هنوز هم ازدواج طبیعی ترین و منطقی ترین راه زندگی برای زنان است و آمار و ارقام و شواهد نیز همین امر را تایید می کنند .
در کشورهایی مثل ایران زنان مجرد از محرومیت جنسی هم رنج می برند .چرا که جامعه به دلایل منطقی و اخلاقی داشتن روابط جنسی درخارج از چهارچوب ازدواج را محکوم می کند .این محرومیت حتی در کشورهایی که کم و بیش آزادی های جنسی دارند ،وجود دارد .البته اکثریت زنان مجرد در اروپا و آمریکا معتقدند که تشکیل خانواده ،برای داشتن روابط جنسی الزاما تنها راه موجود نیست ،ولی این تنها ظاهر کار است .متخصصان زنان می گویند « زنان مجرد نیز به اندازه زنان شوهردار به روابط جنسی توجه دارند »
در فرانسه زنان مجردی که فرزند دارند و رییس خانواده هستند ،انجمن های متعدد و یک فدراسیون عظیم دارند .خانم « اودت – بارتلمه » معاون رییس کل این فدراسیون می گوید :« ما میان بیوه زنان ،جلسات متعدد بخث و گفتگو ترتیب میدهیم .سن و سال آنان هرچه باشد ،بیشترشان از محرومیت جنسی رنج می برند .بحث ما بیشتر اوقات به مسائل جنسی باز می گردد ...».
اگر زنان مجرد ،در کشورهای اروپایی تا وقتی که هنوز جوانند ،میتوانند یک زندگی جنسی داشته باشند ،اما وقتی که به اصطلاح پا به سن میگذارند .پیداکردن مردی که بتوان با او روابط عاطفی استواری برقرار کرد .بسیار دشوار می گردد. همه این گروه از زنان مجرد از این مینالند که پیداکردن مرد آزادی که بشود با او ازدواج کرد ،بسیار دشوارتر شده است .البته این شکوه و شکایت جای حیرت ندارد ،چرا که مثلا در فرانسه ،تعداد زنانی که تنها و بی مرد هستند ،تقریبا دو برابر مردان تنها است .
مردها زودتر میمیرند
پروفسور « لوئی – روسل » جامعه شناس مشهور می گوید : « یکی از عللی که باعث می شود زنان مجرد – مخصوصا در سنین بالاتر – شوهر پیدا نکنند ،این است که تقریبا در همه جوامع بشری ،عمر مردان کوتاه تر است و مردان زودتر از زنان می میرند . در سال 1975 در فرانسه 3089000 زن بیوه وجود داشت ،در حالیکه تعداد مردان بیوه فقط 660000 نفر بود .بعلاوه مردانی که از زن خود جدا شده اند یا اورا از دست داده اند ،خیلی زودتر از زنانی که در شرایط مشابه قرار دارند به ازدواج دوم یا سوم میپردازند .35 درصد از مردان 45 ساله به بالا ،حداکثر سه سال بعد از جدایی از همسرشان یا مرگ او دوباره ازدواج می کنند و حال آنکه تنها 18 درصد از زنان مجرد 45 سال به بالا این شانس را دارند .
بلاخره یک مرد همیشه این اطمینان را دارد که در هر سن و سالی می تواند با زنی ازدواج کند ،اما در مورد زنان ،هرچه سالهای عمر می گذرند ،شانس پیداکردن همسر نیز کمتر می شود .
آمار اخیر در ایران و در کشورهای دیگر نشان میدهد که هر قدر سطح تحصیلات شخص (زن یا مرد ) بالاتر باشد .دیرتر ازدواج می کند و عجیب این است که هر قدر که داشتن تحصیلات عالی ،بر شانس ازدواج مردان میافزاید ،در مورد زنان مساله برعکس است و زنی که تحصیلات خود را مدت درازی ادامه میدهد ،از شانس ازدواجش کاسته می شود !!
درمیان زنان مجردی که 40 تا 49 سال دارند 29 درصدشان زنانی هستند با تحصیلات و مشاغل عالی !
پایان قسمت دوم
مجله زن روز / شماره 669 / اسفند 1356

No comments:

امتیاز بدهید