Tuesday, July 29, 2008

خودداری زنان از عشق ورزی


دوشنبه شب ،اعتصاب زنان و دختران امریکا آغاز می شود
عشق بازی اکیدا ممنوع است .(قسمت اول )
درهای اطاق خواب زنان به روی شوهرانشان بسته خواهد شد .
زنان و دختران بسرعت مشغول فراگرفتن جودو،کاراته وغیره هستند تا اگر شوهری پرروئی کرد ویا کتک کاری شروع شد ،از خود دفاع کنند .
درروز اعتصاب زنان و دختران در خانه خواهند ماند و پدران و پسران را از خانه بیرون خواهند کرد .
برپاکردن نمایش های خیابانی برای اعتراض به انتخاب ملکه زیبایی فکر باشکوهی بود .بمحض آنکه خبرش راشنیدم ،پیش خود گفتم :«زن آمریکایی دارد برچسب عروسک بودن را از نام خود جدا می کند ».
برای برپاکردن این نمایش ها،اعلامیه های دستی پخش شد .دراعلامیه عبارات تندی بکار رفته بود:«.زنان به سمبل بی مغز و ساده لوح زنانگی امریکا اعتراض کنید .نگذارید بر سر یک گوسفند باکره بعنوان مظهر دوشیزگان آمریکا ،نیمتاج افتخار بگذارند .مجلات مد و لوازم آرایش و عروسک های زنانه را با یک یورش به زباله دان بریزید .»
در پای این اعلامیه های دستی سه کلمه «جنبش آزاد سازی زنان »به چشم میخورد .
سپتامبر 1968 بود و واکنش فوری من (نویسنده )در برابر این تظاهرات یک کلمه بود : عالی
من خود طعم عروسکی بودن را چشیده بودم .در نوجوانی ،مدتی مانکن بودم واز هر شغل نمایشی زنانه نفرت داشتم .دیر زمانی بود که از تصاویر پلاستیکی مجلات مد که کلمات « مرا بخرید » روی آنها نوشته شده بود واز مسابقات زیبایی که در آنها ،زنان به عنوان غنیمت گرفته ،رژه می رفتند ،تنم به لرزه می افتاد .
در آن زمان « جنبش آزاد سازی زنان »در آمریکا شوخی بزرگی به حساب می آمد .کسی برای آن ارزش قائل نبود هنوز کسی باور نمی کرد زن آمریکایی مرحله دوم مبارزه خویش را در راه آزادی آغاز کرده است .
سه هفته بعد برای شرکت در یک اجتماع سیاسی به دانشگاه کلمبیا رفتم .در این جا یکی از زنان عضو جنبش اجازه صحبت گرفت .او دختر سبزه و زیبایی با چهره ای صاف بود .بلوز گشادو بی قواره خاکستری برتن داشت و سینه بند نبسته بود .اما فوق العاده جدی بود .اوگفت که : «زنان ستم دیده ترین وبی بهره ترین طبقه در هر جامعه ای هستند ».شنوندگان خندیدند و هو کشیدند .مردی از سر جایش برخاست وچند خط تصویر رکیکی روی تخته سیاه کشید .
اعضای (اس .دی .اس )کلمات زشت برزبان آوردند و فریاد زدند .
دختر با گریه فاصله ای نداشت .راه خود را کشید و رفت .من آن لحظه را بیاد دارم .من به نحو توصیف ناپذیری متاثر شدم .
* * * * * *
بله .آن زمان " جنبش آزاد سازی زنان ،مایه مضحکه بود .اما امروز به صورت جنبش جدی گسترده ای در آمده است .این جنبش ظرف کمتر از دو سال بر شمار اعضای خود افزوده و روحیه مبارزاتی خویش را قوت بخشیده است و برآن است که حتی تختخواب های همبستری را بشکند .
اکنون جنبش آزادسازی زنان طیف وسیعی از زنان آمریکا را در بر می گیرد .زنان خانه دار ،زنان شاغل ،دانشجویان ،زنانی که شوهر دارند ،زنانی که مجرد زندگی می کنند ،زنانی که از همسران خود جدا شده اند ،زنان بچه دار و زنان بی بچه .
پنجاه سال پس از آنکه زن آمریکایی حق رای بدست آورده است ،جنبشی زنانه در طبقه متوسط ودر شهرها و دانشگاههای آمریکا ریشه گرفته است که "جنبش آزاد سازی زنان "می گویند .بیش از صد هزار عضو پابرجا دارد ،نامی عمومی است که برای توصیف و تشخیص موج اعتراض فزاینده زنان آمریکا بکار می رود .وگرنه این جنبش ،نه تشکیلاتی ملی و نه عنوانی رسمی دارد .در هریک از شهرها و ایالات گروه هایی متفاوت برای آزاد سازی زن آمریکایی تلاش می کنند .اما نغمه ای که همه آنها ساز کرده اند یکی است : زنان آمریکا از فزصت پروراندن استعدادهای خویش بی بهره مانده اند .نقش های جنسی قراردادی و ساختمان خانواده باید زیر و زبر شود .زنان باید به طرق تازه بایکدیگر وبا مردان ارتباط و تماس یابند .زن عروسک توی تختخواب نیست .
اگر از اعضای جنبش بپرسید چه چیز آنها را به این مبارزه بزرگ برخیزانده است ،پاسخ می دهند :
-ما از مبارزه ای که بیدار دلان و فرزانگان امریکا برای به تصویب رساندن لایحه حقوق مدنی (تساوی سیاه و سفید )به کار بردند واز نبرد آزادی سیاهان الهام گرفته ایم .
قرص های کنترل موالید که راه ها و چاره های تازه در احتیار زنان قرار داده ،نیز عامل مهمی بود .اما شاید مهمترین عامل این بود که زنان آمریکا در چند دهه احیر ،مزه آزادی ها و برابری های چندی را چشیده اند وتوقع و انتظارشان بالا رفته است .در دانشگاه ها زنان همان دوره های را دیدند که مردان می دیدند .وبه ناگاه فریاد اعتراض آنها آمریکا را پوشاند .وحالا آنها دست اندر کار آنند که دست به بزرگترین اقدام روی زمین بزنند –خودداری از عشق ورزی .
آه ،این قلب مردها را خواهد سوزاند .دیوانه شان خواهد کرد .دوروز مردان سراسر آمریکا بخود خواهند پیچید .در این دو روز ،روزهای 27و 28 اوت 0چهارم و پنجم شهریورماه 1349 )در فضای امریکا هیچ مردی حق نخواهد داشت به زنی بگوید عزیزم ،وحق نخواهد داشت دختری یا زنی را به آغوش بگیرد .وحق نخواهد داشت به بستر همسرش نزدیک شود .در این دو روز صدای تخت ها خاموش خواهد شد و مردها ،باید در اتاق خواب جدا بسر برند .
این مهم ترین تصمیم زن امروز آمریکایی ،مهمترین تصمیم زنان سرتاسر تاریخ بشر است وبازتاب آن اینست :زن دیگر عروسک نیست .زن کارخانه تولید نیست .زن ابزار عشق نیست .
پایان قسمت اول
مجله اطلاعات هفتگی /مرداد1349 /شماره 1496
گزارشگر:سارا دیویدسن

No comments:

امتیاز بدهید